人気ブログランキング | 話題のタグを見る

LIFE STYLE CREATION FOR MEN'S

70年代ロックとファッション

70年代ロックとファッション_f0210407_10271817.jpg


ジョージハリソンギター人生
 
ジョージハリスンインタビュー 

僕のギターの歴史は、まずかわいくて安っぽい3ポンド10シリングのギター(1本目)から始まる。
2番目がヘフナー・プレジデント。エレキじゃなかったかれど、数ポンドでピックアップが買えたから、
それをフィンガーボードの下にネジ止めすれば-僕はそうした-セミ・エレクトリックにすることができた。
(あるいは、ギターを中が空洞になっているものに接触させる。洋服だんすとか戸棚とか扉とか、響くものならばなんでもいい。そうすると、音がそこで共鳴するから-わずかながら増幅される。僕は洋服だんすにくっつけて弾いていた。)
ヘフナーのギターはなかなかよかった(その前が3ポンド10シリングのちゃちなギターだったから、なおさらだ)。バリエーションは豊富で、それぞれにブロンドとサンバーストの2色があった。僕のはごく普通のブロンドだった。
 最初、僕はアンプを持っていなかった。僕が初めてギターをつなんだものというと、ジョンの義理の親父のラジオ付レコード・プレイヤーだった。音は少ししか増幅されなかったけれど、それでも最高だったね。ただ、それをやると、しょっちゅうアンプやスピーカーが飛んじゃうんだよ。ジョンは、”トゥィッチー”がいない時、僕の家に入ることができたから、僕らはギターをつないで大騒ぎしてはアンプを壊し、そっと抜け出した。そのあと、彼が修理させるまで、2~3週間待たなきゃならなかったけど。
僕は、スィンギング・ブルージーンズのメンバーとギターを交換した。
ヘフナー・プレジデントと引き替えに彼からもらったのが、僕の3番目のギター・ヘフナー・クラブ40だ。
その次は、フューチュラマ(4番目)。フランク・ヘジーズで買った。フェンダー・ストラトキャスターのコピーなんだけど、すごく出来が悪かった。
 フューチュラマを買った時は、ポールも一緒だった。フューチュラマは他のギターと一緒に壁に掛けたれていた。
ポールがフューチュラマをアンプにつないだら、音が出ないんで、彼はアンプのヴォリュームをぐいっと上げた。
このギターにはロッカー・スィッチが3個付いてて、僕はそのひとつにちょっと触ったら、アンプから”ヴオーン”というものすごい音が出てね、他のギターが全部壁から落ちちゃった。僕の母が、僕の代わりに分割払いの契約書にサインした。つまり、頭金として1ポンド払い、残りは店の人に出くわした時、ってこと。
 僕の5番目のギターは、1962年にリバプールの船員から75ポンドで買ったグレッチだ。黒のデュオ・ジェットだった(チェット・アトキンスがグレッチのギターを使っていたんだ。アルバムのジャケット写真で、彼はいつも違うグレッチを持って写っていた)。これは僕にとって初めてのアメリカ製のギターだ。「リバプール・エコー」に、その広告が載ってんだ。いったいどうやって75ポンド集められたんだろうね。僕には大金だった。ポケットの中にその金を忍ばせて”誰かに襲われなければいいけど”と思ったのを覚えているよ。
 それから、1964年、「エド・サリバン・ショー」に出るためにニューヨークのプラザに止まっていた時、リッケンバッカーの人が来て、12弦ギター(Rickenbacker 360/12)をくれた。それ以来、このギターをよく使ったよ。音がすばらしかったし、当時12弦ギターはリッケンバッカーの他にはひとつしか出ていなくて、そっちはネックがすごく太くて大きかった(弦高が高く、チューニングは至難の業で、ストロークなんて不可能だった)。リッケンバッカーのネックは細くて、弦高は低かった。12個のマシン・ヘッドはとても整然と配置され、おかげでどの弦をチューニングしているのかわかりやすかった。6本のレギュラー弦のペグは脇に付いていて、オクターブ上の6本の弦のペグは、昔のスパニッシュ・ギターのように裏側に向かって付けられていた。

 「ラバー・ソウル」の頃はストラトキャスターを使っていた。「Drive My Car」とか、そういった曲でね。その後、60年代末から70年代の初め頃、スライド・ギターに凝っていた時は、ストラトをかなり使ったね。テレビの衛星放送で「All Need Is Love」をやる前に、このギターを塗り替えた。もともとは淡い青(ソニック・ブルー)だったんだ。ペイントはすぐに落ち始めたよ。当時、僕らは何でもかんでも塗りたくってた。家、服、車、それに店も!ほんと。何から何まで。その頃、蛍光色のオレンジとライムの塗料はすごく珍しかったんだけど、僕はそれを買える場所を見つけてね-すごく濃厚な、ゴムのような塗料だった。僕は、2~3色用意してストラトを塗った。だけど、塗りが厚すぎて、あまえり芸術的じゃなかったな。セルロース・ペイントというのがあるのも知った。先が丸くなったチューブに入っててね、その塗料でスクラッチ・プレートを塗り、パティのきらきらした緑のマニキュアを使ってギターのヘッドに絵を描いたんだ。

70年代ロックとファッション_f0210407_10305584.jpg
 

3ポンドの10シリングギター
 
1956: Egmond steel-strung Spanish style (sunburst, vintage unknown): In one account, Harrison bought this "Beginner's Guitar," made in Holland by Egmond and distributed by Rosetti, from schoolmate Raymond Hughes with £3 he'd gotten from Mum. The advert for this guitar called it "the cheapest Model in our range" at four pounds, seven shillings and six pence. While trying to adjust the action, the lad accidentally unscrewed the neck from the body, but after a few weeks in the cupboard, the Egmond was rescued by fellow guitar neophyte Peter Harrison, who mended his brother's instrument. Harrison made his show business debut with this guitar the following year at the Speke British Legion Club, where The Rebels, a skiffle group formed by the Harrisons and three mates, played their one and only gig. This guitar -- minus its machine heads -- was auctioned off in London during the mid '80s, and thanks to its anonymous British owner was on loan to the Rock and Roll Hall of Fame in Cleveland from 1995 to 2002. In 2003 this little Egmond -- now worth an estimated $800,000 -- went on display at The Beatles Story Museum in Liverpool (below).  

70年代ロックとファッション_f0210407_1036834.jpg
 

ヘフナープレジデント

1958: Hofner President f-hole acoustic (vintage unknown): In a quantum leap from his first instrument, and with a little help from Mum, Harrison purchased this handsome Hofner, a top-of-the-line, single-cutaway "cello style" model with a sunburst finish and a "Compensator" tailpiece, for £30. He played the President until swapping it to a member of the Swinging Blue Jeans the following year for a Hofner Club 40.
Good Vibes: Before mounting a small pickup, Harrison got extra volume by playing this guitar with its head against a wardrobe cabinet.

70年代ロックとファッション_f0210407_1042499.jpg
 

959: Hofner Club 40 model 244 (vintage unknown): "A little Hofner that looked like a solid guitar but was actually hollow inside, with no soundholes," as Harrison described it (the left-most guitar in this photo). He got it in a trade with Ray Ennis of the Swinging Blue Jeans, and has said that he later traded in the Club 40 for "something," but a rare photo shows him with it even after he'd bought his next two guitars. It differs from Lennon's Club 40 in that its control panel is round instead of rectangular, and the headstock logo is horizontal rather than vertical. A sentimental Harrison acquired one very much like it during his solo career. The original? All four Beatles signed it before it was given away, and it has been in a German bank vault for many years.   

70年代ロックとファッション_f0210407_10444473.jpg


1959: Resonet Futurama solidbody electric, red sunburst, vintage c. 1958: When Harrison went to Hessy's Music in Liverpool on 20 November looking for a new guitar, he was thinking "Stratocaster," but the closest Frank Hessy could come was this sleek three-pickup Futurama (originally called a Grazioso Resonet, manufactured by the Delicia company in Czechoslovakia, and renamed by Selmer, who imported them into the U.K.). The price was a whopping £55, a small fortune in those days. Its advert bragged it was "made from the finest selected timbers" and was "practically indestructible." Harrison is seen playing it in pictures of the Larry Parnes audition and the Scotland tour (May-June 1960), and brought it along on the Beatles' first trip to Hamburg later that year. During their second Hamburg trip he used it on their first proper recording session (for Bert Kaempfert, June 1961), which produced, among other tunes, "Cry For a Shadow." A month later the band was back in Liverpool, and the rapidly improving Harrison went looking for a better guitar. The Futurama "was a dog to play," he recalled in the Guitar Player interview (November '87). "It had the worst action. It had a great sound, though, and a real good way of switching in the three pickups and all the combinations." In the Anthology book, Harrison recalls the day he found this instrument in Rushworth and Dreaper's shop in Liverpool. "Paul came with me when I bought the Futurama. It was on the wall with all the other guitars, and Paul plugged it into the amp but he couldn't get any sound out of it, so he turned the sound right up. The guitar had three rocker switches, and I just hit one and there was an almighty boom through the amplifier, and all the other guitars fell off the wall. My mother signed the hire-purchase agreement for me . . . " Records show that Brian Epstein eventually paid off the account on this guitar. What happened to the Futurama? In '64 Harrison gave it to Beat Instrumental magazine to raffle off, but the winner decided he'd rather have the money, so publisher Sean O'Mahoney paid the man and kept the Futurama, and he still has it.  

70年代ロックとファッション_f0210407_10461251.jpg

 A photo of a similar vintage Futurama shows more clearly the push-button pickup switches and the Stratocaster styling that appealed to young Harrison. [It's not known whether Fender took issue with the advert (above) that declared the "automatic" Futurama had "the most revolutionary guitar design in years."]
by saika123 | 2011-12-02 10:28
<< 70年代ロックとファッション 70年代ロック名盤 >>